|
|
Biuro Królewny Piki S±siedzi, czyli... |
S±siedzi, czyli multikulturowa sobota |
Sobota,
25 paĽdziernika wypełniona była wydarzeniami mulitikulturowymi z
udziałem przedstawicieli głównie mniejszo¶ci romskiej i
żydowskiej, a także polskich Indian i społeczno¶ci azjatyckiej.
Program skierowany przede wszystkim do młodzieży, ale także do
rodzin, czyli dzieci i dorosłych. Do odbiorców dostosowana
jest forma wydarzeń. Młodzież oferujemy twórczy clubbing i
tzw. partyworking, czyli pracę edukacyjn± prowadzon± na imprezach
klubowych, a dorosłym i dzieciom oryginalne warsztaty twórcze.
Program urz±dzili¶my w Centralnym Domu Qultury, alternatywnym
młodzieżowym klubie muzycznym przy ul. Burakowskiej 12, słyn±cym
z imprez na dobrym poziomie, propaguj±cym życie bez przemocy i
tolerancję.
Sobota,
25 paĽdziernika
12.00
- romskie i żydowskie rodzinne warsztaty dla dzieci: Bahtałe Roma
i Spotkanie z Esterk±
16.00
- halloween, czyli spotkanie z duchami
19.00
- zupa taboru, czyli integracyjne gotowanie zupy cygańskiej
20.00
- warsztaty taneczne Rekudej Am
21.00
- Jidisz Disco
Wydarzenia
Zupa
taboru
- otwarcie imprezy wieczornej przy kwietnej kuchni na chodniku,
gdzie gotowana była na żywo integracyjna cygańska zupa typu
gulasz. Kucharz opowiadaj±c o romskiej tradycyjnej kuchni dorzucał
do wielkiego kotła poszczególne składniki, przedstawiaj±c
różne przypowie¶ci. Gotow± zup± częstowani byli wszyscy
uczestnicy. Głodni bardzo.
Bahtałe
Roma -
gry i zabawy cygańskie dla dzieci poprowadzone zostały przez
Krystynę Markowsk± ze Stowarzyszenia Kobiet Romskich, osnute wokół
romskich podań i legend, a także tradycji i ¶wi±t. Każda zabawa
była pretekstem do przekazania informacji o Romach i ich kulturze.
Dzieci poznały historię polskich Romów, ich zwyczaje,
podania i zabawy. Uczyły się wykonywać zabawki z chusty, nosidełka
dla lalek. Zabawy wykorzystywały materiały plastyczne, w tym
tkaniny i muzykę romsk±.
Dybuk
i inni
Dzieci
poznały podanie o dybuku i duchach żydowskich. Nauczyły się grać
w drejdla. Wysłuchały opowiadań Singera i wykonały do nich
ilustracje. Poznały mroż±c± krew w żyłach opowie¶ć o Golemie.
Uczestniczyły potem w zabawach „około-Golemowych". W drugiej
czę¶ci, w rytm tradycyjnych żydowskich piosenek oraz muzyki
jidisz, dzieci tańczyły, bawiły się i odgrywały sceny
z usłyszanej historii.
Rekudej Am
Warsztaty
tańca rekudej am - tanieca, który jest symbolem, powstałym
w nowym państwie Izrael, poł±czeniem wielu tradycji żydowskich
tańców z całego ¶wiata.
Żydowski projekt
muzyczny „Jidisz Disco"
Multikulturowa
impreza muzyczno-taneczna urz±dzana po zakończeniu Szabatu. Jidisz
Disco jest klasyczn± dyskotek±, której program muzyczny
składa się z hitów muzyki żydowskiej w oryginalnych i
nowych aranżacjach oraz nowej muzyki izraelskiej klubowej.
Podczas
dyskoteki urz±dzamy akcje, happeningi, które uczestnikom
niezwi±zanym z żydostwem maj± przybliżyć tę kulturę.
W
programie imprezy muzyka klezmerska z różnych stron Europy,
nowoczesna muzyczna twórczo¶ć amerykańska w języku jidisz,
żydowskie przedwojenne szlagiery we współcze¶nie
przemiksowanych wersjach z lat 60-tych. Również współczesna
muzyka taneczna z Izraela. Podczas imprezy nauka tańca izraelskiego.
Halloween, czyli spotkanie z duchami
Celem imprazy jest zapoznanie dzieci i młodzieży
z tradycjami towarzysz±cymi ¶mierci i koncepcjami życia
pozagrobowego oraz obcowania duchów zmarłych w różnych
tradycjach. Oswojenie ich ze zjawiskiem ¶mierci, w tym ¶mierci
najbliższych. Oswojenie lęku przed ¶mierci± przez zwrócenie
uwagi na różne spojrzenia na to wpisane w ludzki los
wydarzenie. Otwarcie dzieci na metafizykę, duchowo¶ć, zapoznanie
ich z nowymi ideami zawartymi w różnych kulturach, poznanie
tych kultur. Terapia zabaw±: rozmowa o bolesnych sprawach w formie
zabawy edukacyjnej. Otwarcie na multikulturowo¶ć, różnice,
które nie dziel±, tylko ł±cz±, ubogacaj±c nawzajem osoby.
Na
chwilę przed dniem Wszystkich ¦więtych urz±dzili¶my warsztatów
twórczo-duchowych o charakterze multikulturowym. Warsztaty
przeznaczone dla dzieci ze szkół podstawowych z klas IV -
VI oraz gimnazjalistów.
Przedstawiciele
czterech mniejszo¶ci kulturowych opowiedzieli o życiu pozagrobowym
i „¦więtych obcowaniu" w ich kulturze i religii. Dla
zilustrowania opowie¶ci posługiwali się prezentacjami
multimedialnymi i różnego rodzaju rekwizytami, tak aby
opowie¶ć nabrała bogatego, fascynuj±cego charakteru. Dzieci
poznały też pie¶ni - modlitwy za zmarłych w różnych
językach. W przedstawianych eschatologiach podkre¶lane były pełne
nadziei, radosne aspekty, by nie wzbudzić w dzieciach przerażenia
¶mierci±, a raczej przedstawiać j± jako konsekwencję życia,
pełn± nadziei, maj±c± sens w aspekcie życia rodzinnego i miło¶ci
ludzkiej. Znalazło się też dużo miejsca na opowie¶ci o duchach,
zjawach i dybukach.
W
drugiej czę¶ci zajęć następuje przej¶cie do znacznie weselszej
tematyki. Pojawiaj± się lampiony z dyni i dzieci przygotowuj±
maski halloweenowe pod okiem artystów plastyków.
Podczas zajęć w tle leci muzyka mechaniczna, dostosowana do
charakteru poszczególnych warsztatów i ilustruj±ca
prezentacja multimedialna.
Stanowiska:
żydowskie, romskie, indiańskie, tybetańskie, maskowe.
|
|
|